Hvad laver en
Rigger
?
En rigger skaber digitale skeletter til 3D-computergenererede (<a href="/ordbog#cgi" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="CGI står for Computer-Generated Imagery og betyder billeder eller elementer i et billede skabt digitalt med en computer..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">CG</a>) karakterer inden for animation og VFX. 3D-skeletterne kaldes også rigs og bruges til at styre de digitale karakterer. Rigs bliver brugt af <a href="/jobbeskrivelser/animator" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En animator laver bevægelserne hos karakterer og objekter i animationsfilm og -serier..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">animatorer</a> til at lave karakterernes bevægelser og vække animationerne til live.
En rigger arbejder under <a href="/ordbog#produktion-produktionsfasen" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Produktionsfasen er den periode, hvor optagelserne til filmen, serien eller TV-programmet finder sted..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">produktionsfasen</a> på en animationsfilm eller -serie.
Når en <a href="/jobbeskrivelser/modelling-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En modelling artist skaber digitale 3D-modeller af karakterer, bygninger og objekter til film og serier med 3D-animation eller VFX..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">modelling artist</a> har lavet en 3D-model af en karakter, sendes modellen til en rigger, som arbejder videre m den. Riggeren giver modellen et rig, der bestemmer, hvor modellen har led, som kan bevæge sig og føres rundt af en animator. Alle led af rigget kan bevæge sig til at skabe isolerede eller sammenhængende bevægelser.
Når en animator skal animere modellen, styrer de rigget, og dermed hvordan modellen bevæger sig.

Et rig består af et helt netværk af led og bevægelsesfunktioner for karaktererne. På en måde er rigget ikke bare karakterens skelet, men også dens muskler. For en syngende karakter vil riggeren f.eks. skabe rigs til munden, tungen, øjnene, ørerne, armene og maven, som alle kan bevæges individuelt. Ofte sørger riggeren også for at lave forbindelse mellem forskellige dele af rigget, der styrer, hvordan flere dele bevæger sig i samspil. F.eks. kan benene kobles til maven, sådan at maven også bevæger sig, når karakteren går.
En rigger arbejder som oftest med karakterer, men de kan også skabe rigs til alt andet, der skal bevæge sig i en animation – f.eks. et lagen eller et flyvende tæppe.
For at lette animatorernes arbejde med at bevæge de mange led, skal en rigger sørge for at udvikle brugervenlige styringsmekanismer. Riggeren skal balancere mellem på den ene side at give modellen de bevægelsesmuligheder, animatorerne ønsker, og på den anden side at lave effektive funktioner og ikke funktioner, som alligevel ikke bliver brugt.
Derfor tester animatorerne løbende rigs og giver feedback til riggeren, som derefter laver de ønskede rettelser eller forbedringer. Processen fortsætter, indtil både riggere og animatorerne er tilfredse med modellerne.
Til sidst overleverer riggeren sine rigs til animatorerne, så de kan animere modellerne og give dem de bevægelser, der skal med i den færdige film eller serie.
I løbet af sit arbejde udfører riggeren mange ensformige opgaver for hvert rig, som skal være meget præcise. Derfor er det ret almindeligt, at en rigger lærer sig grundlæggende programmering, så de kan automatisere nogle af arbejdsprocesserne.

Hvad skal man være god til som
Rigger
?
Anatomi
Have kendskab til menneskers og dyrs anatomi fysik for at vide, hvordan kroppe bevæger sig – både i virkeligheden og i animerede karakterer.
Animation
Have kendskab til, hvordan animatorer arbejder og bruger rigs til at bevæge modellerne og skabe animationen.
Logik og teknik
Da rigging er et teknisk puslespil – lidt som at bygge en robot – kræver det stor logisk sans og en veludviklet evne for kreativ problemløsning.
hvordan bliver man
Rigger
?
Der er flere veje ind i jobbet som rigger. Jobbet kræver praktisk erfaring med at arbejde med 3D-modeller og lave rigs til dem. Det er essentielt at have indsigt i arbejdsgangen inden for animation og VFX– også kaldet en ”pipeline”. De fleste har en uddannelse inden for animation eller VFX, men der er også nogle selvlærte i branchen, som fået erfaring med faget uden en uddannelse.
Uddannelser
Der er mange forskellige måder at få de kompetencer og den øvelse, jobbet kræver. Her er nogle af de uddannelser i Danmark, som er mest direkte relevante.
Gør det selv!
En måde at få øvelse og erfaring med jobbet er ved selv at give sig i kast med det eller hjælpe andre.
På Filmværkstederne kan du deltage i kurser, få vejledning og søge om støtte til egne produktioner, ligesom du kan møde andre med samme interesser som dig og tage dine første skridt ind i branchen.