Lyd
Postproduktion
Tilbage

ADR editor

Kaldes også:

En ADR editor arbejder i postproduktionen med at justere eller genindspille dialog, så den er tydelig og stemmer overens med instruktørens vision. De erstatter dårlig lyd fra optagelserne med nye studieoptagelser, justerer timing og redigerer lyden.

Arbejder med
Lyd
Postproduktion

Hvad laver en

ADR editor

?

En ADR editor er ansvarlig for at optage, genindspille eller justere lydoptagelser af dialog til en film-, serie- eller et TV-program i <a href="/ordbog#postproduktion-postproduktionsfasen" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Postproduktion er den fase, der følger produktionsfasen - dvs. optagelserne af en film, serie eller et TV-program. Her bliver alle elementer samlet..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">postproduktionen</a>. En ADR editor sørger for, at alt hvad der bliver sagt i filmen, serien eller TV-programmet er klart, tydeligt og sagt på en måde, som stemmer overens med instruktørens vision.

Hvis en produktion ikke har en person ansat specifikt til at arbejde med ADR, ligger opgaverne typisk hos en <a href="/jobbeskrivelser/tonemester" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En tonemester arbejder med lyden i film-, serie- og TV-produktioner, fra optagelse til postproduktion..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">tonemester</a>.

ADR står for <a  href="/ordbog#adr-adr-session" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="ADR er en forkortelse for 'Automated Dialogue Replacement'. Det bruges om processen af at genindspille replikker og lyde til film-, serie- eller TV-produktioner..."     fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">Automated Dialogue Replacement</a> og kaldes også "efter-sync" eller "postsynkronisering". Begrebet vil sige at erstatte optagelserne af dialogen, der blev optaget på <a  href="/ordbog#set" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="Et set eller filmset er det sted, hvor en scene til en  film-, serie- eller TV-produktion bliver optaget..."     fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">settet</a> under <a  href="/ordbog#produktion-produktionsfasen"  fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Produktionsfasen er den  periode, hvor optagelserne til filmen, serien eller TV-programmet finder  sted..."      fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">produktionsfasen</a>, med nye optagelser af dialogen optaget i et studie i postproduktionsfasen.

Når optagelserne til en produktion er færdige, sendes både kamera- og lydoptagelser til postproduktion. Efter filmen, serien eller TV-programmet er <a  href="/ordbog#klipning" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="Klipning eller 'at klippe' vil sige at  skære noget fra i en kamera- eller lydoptagelse og evt. sætte det sammen med andre optagelser..."     fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">klippet</a> færdig og nået til <a  href="/ordbog#picture-lock" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="Picture lock er det tidspunkt i postproduktionen, hvor klipningen af en film, serie eller et TV-program er godkendt og ingen yderligere ændringer er planlagt..."      fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">picture lock</a>, arbejder ADR editoren sammen med resten af lydholdet om at justere og finpudse al lyden. F.eks. skal lyd, der er optaget på <a  href="/ordbog#location" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="Sted ude i verden, hvor optagelser til en film, serie eller et TV-program kan finde sted..."     fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover">location</a>, ofte behandles en del for at lyde bedst muligt.

Nærbillede af en ADR editor's lydmixer i studiet med knapper, dials og skydeknapper, samt kabler forbundet til toppen af mixeren.

I mange tilfælde er lyden, som blev optaget på settet i produktionsfasen, ikke perfekt. Det kan skyldes for meget baggrundsstøj, pludselige lyde eller andre forstyrrelser, som har påvirket hvordan dialogen lyder. Derfor bliver den redigeret i postproduktionen, for at blive klar og tydelig.

I andre tilfælde er manuskriptet blevet ændret siden optagelserne for at forbedre historien eller udfylde et hul, hvis en scene er blevet klippet ud.

Det kan også skyldes, at en skuespiller ikke leverede replikkerne klart nok under optagelserne.

Hvis der er fejl i dialogen, eller lydkvaliteten er dårlig i nogle af optagelserne, sørger ADR editoren for at justere på optagelserne eller optage dialogen på ny og erstatte de dårlige optagelser, så publikum kan forstå, hvad der bliver sagt.

En ADR editor kan rette nogle fejl og fjerne nogle forstyrrelser ved at redigere optagelserne i lydredigeringssoftware.

Hvis de originale optagelser ikke står til at redde, sørger ADR editoren for at genindspille dialogen i et lydstudie til såkaldte ADR-sessioner. Her kan ADR editoren genindspille dialogen ved at lade skuespillerne indtale deres replikker igen og igen, mens de ser de originale optagelser på en skærm. På den måde kan skuespillerne matche deres timing og formulering helt præcist i genindspilningen, så de nye lydoptagelser ser ud til at stamme fra samme optagelse som billederne.

ADR-sessioner bliver normalt overværet af <a href="/jobbeskrivelser/instruktor" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En instruktør er den kunstneriske leder af en film eller serie og styrer den kreative vision fra idé til færdigt produkt..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">instruktøren</a>, som kan rådgive skuespillerne og sikre, at replikkerne lyder rigtigt.

Når alle ADR optagelserne er færdige, sendes de til en <a href="/jobbeskrivelser/sound-editor" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En sound editor samler og redigerer lyden i postproduktionen på film-, serie- og TV-produktioner..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">sound editor</a>, som lægger dem på det endelige lydspor.

Ung, kvindelig ADR-editor sidder ved et skriveborg og arbejder ved en lydmixer og en computer i et lydstudie med højtalere og akustiske paneler på væggene.

Hvad skal man være god til som

ADR editor

?

Lytte

Have en god hørelse og være i stand til at opfange selv de mindste nuancer i lydbilleder.

Kreativ forståelse for lyd

Kunne forstå, hvordan lyde kan ændre og forstærke en fortælling.

Lydsoftware

Være dygtig til at optage lyd og bruge lydredigeringsprogrammer til at manipulere og justere lydoptagelserne.

hvordan bliver man

ADR editor

?

Der er ikke én bestemt vej ind i jobbet som ADR editor. Erfaring med lydoptagelser og indsigt i film- eller serieproduktion er essentielt.

Uddannelser

Der er mange forskellige måder at få de kompetencer og den øvelse, jobbet kræver. Her er nogle af de uddannelser i Danmark, som er mest direkte relevante.

Sorry, no results found
Gør det selv!

En måde at få øvelse og erfaring med jobbet er ved selv at give sig i kast med det eller hjælpe andre.
På Filmværkstederne kan du deltage i kurser, få vejledning og søge om støtte til egne produktioner, ligesom du kan møde andre med samme interesser som dig og tage dine første skridt ind i branchen.

Filmværksted Odenses logotype med teksten: "Filmværksted Odense" stående i hvid.
Filmværksted Aarhus logotype med teksten: "Filmværksted Aarhus" stående i hvid.
Filmværksted Viborgs logotype med teksten: "Filmværksted Viborg" stående i hvid.
Filmværksted Københavns logotype med teksten: "Filmværksted København" stående i hvid.
Filmværksted Viborg fokuserer primært på animation og spil
Del