Hvad laver en
Look development artist
?
En look development artist har ansvar for at skabe det endelige ”look” eller udseende til de computergenererede (<a href="/ordbog#cgi" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="CGI står for Computer-Generated Imagery og betyder billeder eller elementer i et billede skabt digitalt med en computer..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">CG</a>) karakterer, objekter og andre <a href="/ordbog#assets-digitale-assets" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Assets vil sige de digitale filer og elementer, som bruges til en produktion..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">assets</a> til en film eller serie med animation eller <a href="/ordbog#vfx" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="VFX står for 'visuelle effekter'. Forkortelsen bruges om alt det, der bliver skabt, ændret eller fjernet digitalt i en live-action-optagelse..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">VFX</a>. Det gør de ved digitalt at bestemme og skabe overflader til de forskellige assets, så de ser levende og troværdige ud.
En look development artist arbejder i <a href="/ordbog#produktion-produktionsfasen" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Produktionsfasen er den periode, hvor optagelserne til filmen, serien eller TV-programmet finder sted..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">produktionsfasen</a> på en animations- eller VFX-produktion, efter de computergenererede modeller af karakterer og objekter er blevet lavet af en <a href="/jobbeskrivelser/modelling-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En modelling artist skaber digitale 3D-modeller af karakterer, bygninger og objekter til film og serier med 3D-animation eller VFX..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">modelling artist</a>. 3D-modellerne har en grå og unaturlig overflade, som mangler tekstur og farver.
Når en 3D-model er lavet, bliver den derfor sendt til en <a href="/jobbeskrivelser/texture-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En texture artist skaber farver, teksturer og materialedetaljer på 3D-modeller til animation og VFX..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">texture artist</a> og en look development artist, som giver modellen dens færdige udseende. Texture artisten giver modellen en tekstur, mens look development artisten giver modellen såkaldte <a href="/ordbog#shaders" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Shaders kan groft oversættes til 'skyggelæggere' og bruges inden for digital 3D-animation til at bestemme, hvordan en 3D-model interagerer med og reflekterer lys..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">shaders</a>, som afhænger af teksturerne.

Shaders bestemmer, hvordan lyset i en virtuel scene bliver reflekteret fra overfladen på en model og på den måde – ligesom i den virkelige verden – skaber farver og en illusion om ægte teksturer. Det er f.eks. shaderen, der bestemmer, om en rund kugle reflekterer lyset så den ligner en tekstureret tennisbold, eller om lyset skinner igennem kuglen og får den til at ligne en kugle af glas.
I praksis er shaders en programmering af, hvordan modellen skal gengives digitalt under forskellige forhold. En look development artist laver opstiller altså nogle regler, der instruerer den software, som gengiver grafikken digitalt, i hvordan grafikken skal gengives. Teksturerne er så med til at instruere modellens shaders mere specifikt.
For at shaders giver mening i forhold til teksturen, må en look development artist arbejde tæt sammen med texture artisten, og i mange tilfælde kan shaders og teksturer laves af én og samme person. Nogle look development artister skaber på den måde hele udseendet af en model og bringer den fra en grå og livløs model, til en troværdig figur med overflade, farver, detaljer og reflekterende egenskaber.
Hvis en look development artist arbejder med VFX til en film eller serie, skal shaders og teksturer som regel være så virkelighedstro og detaljerede, at den digitale grafik ligner ægte materialer og genstande. Her må man ofte bruge fotografiske referencer for at genskabe noget, der ser virkeligt ud.
Hvis en look development artist arbejder på en animationsfilm eller -serie, kan de ofte tage sig flere friheder, så længe karaktererne og objekterne passer til filmens stil og er ensartede.

Hvad skal man være god til som
Look development artist
?
Kunstneriske færdigheder
Være dygtig til at sammensætte former, farver og teksturer og vide, hvordan disse ofte hænger sammen og har betydning for hinanden.
Viden om belysning
Have viden om lys og farver og deres fysiske egenskaber for at kunne skabe realistiske overflader og shaders.
Software og programmering
Være dygtig til at anvende programmer til 3D-grafik som f.eks. Arnold, Blender, Maya, Mental Ray og RenderMan og have grundlæggende kendskab til at kode til programmerne.
hvordan bliver man
Look development artist
?
Der er flere veje ind i jobbet som look development artist. Jobbet kræver stort kendskab til forskellige materialers visuelle egenskaber og praktisk erfaring med at arbejde i 3D-grafikprogrammer. Det er også essentielt at have indsigt i arbejdsgangene inden for 3D-animation eller VFX. Mange har en uddannelse inden for animation eller VFX, men der er også nogle selvlærte i branchen, som har erfaring med faget gennem øvelse og praktisk arbejde.
Uddannelser
Der er mange forskellige måder at få de kompetencer og den øvelse, jobbet kræver. Her er nogle af de uddannelser i Danmark, som er mest direkte relevante.
Gør det selv!
En måde at få øvelse og erfaring med jobbet er ved selv at give sig i kast med det eller hjælpe andre.
På Filmværkstederne kan du deltage i kurser, få vejledning og søge om støtte til egne produktioner, ligesom du kan møde andre med samme interesser som dig og tage dine første skridt ind i branchen.