Hvad laver en
Modelling artist
?
En modelling artist skaber de digitale 3D-modeller af karakterer, bygninger og genstande til en film eller serie med 3D-animation eller <a href="/ordbog#vfx" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="VFX står for 'visuelle effekter'. Forkortelsen bruges om alt det, der bliver skabt, ændret eller fjernet digitalt i en live-action-optagelse..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">VFX</a>. Modelling artister former modellerne ud fra 2D-illustrationer og giver dem den endelige 3D-form som bruges til animationen og sættes ind i filmen eller serien. De færdige modeller er typisk grå og plastikagtige figurer, som stadig skal have farver for at se troværdige ud, og et rig for at kunne bevæge sig.
En modelling artist begynder sit arbejde, efter koncepter og designs til de digitale karakterer mm. er blevet godkendt af filmen eller seriens <a href="/jobbeskrivelser/instruktor" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En instruktør er den kunstneriske leder af en film eller serie og styrer den kreative vision fra idé til færdigt produkt..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">instruktør</a>. De endelige designs og koncepter er lavet af <a href="/jobbeskrivelser/concept-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En concept artist skaber illustrationer, der definerer karakterer, miljøer og den visuelle stil i film og serier med animation eller VFX..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">concept artister</a>, <a href="/jobbeskrivelser/character-designer" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En character designer skaber og illustrerer udseendet af karakterer i animationsfilm og -serier ved at omsætte manuskriptet og visionen om dem til konkrete designs..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">character designere</a> o.l., og modelling artisten tager udgangspunkt i deres illustrationer, når de skal formgive modellerne.

En modelling artist skaber sine digitale modeller i et 3D-software med virtuelle værktøjer, som på mange måder minder om traditionelle værktøjer. I stedet for et virkeligt værksted arbejder en modelling artist i et virtuelt værksted med alle tænkelige værktøjer og byggematerialer, som de kan bruge til at skabe de computergenererede (<a href="/ordbog#cgi" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="CGI står for Computer-Generated Imagery og betyder billeder eller elementer i et billede skabt digitalt med en computer..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">CG</a>) karakterer, væsner, møbler og rekvisitter til en film eller serie med animation eller VFX.
En modelling artist har ansvar for at formgive modellerne i 3D, men det er ofte andre afdelingers ansvar at give modellerne farver og et indtryk af virkelige materialer. Ofte er det en opgave for en <a href="/jobbeskrivelser/texture-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En texture artist skaber farver, teksturer og materialedetaljer på 3D-modeller til animation og VFX..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">texture artist</a> og en <a href="/jobbeskrivelser/look-development-artist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En look development artist skaber det endelige udseende af computergenererede (CG) karakterer, objekter og andre assets i en animations- eller VFX-produktion..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">look development artist</a>. Desuden skal modellen have et rig af en <a href="/jobbeskrivelser/rigger" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En rigger skaber digitale skeletter (rigs) til 3D-karakterer i animation og VFX, så animatorer kan styre deres bevægelser..." fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">rigger</a> for at kunne bevæge sig og blive animeret.
Modellen som modelling artisten laver, er med andre ord et fundament, som andre skal bygge videre på. Derfor er det vigtigt, at modelling artisten har styr på og tager højde for de praktiske og tekniske krav til modellen, så andre let kan arbejde videre med den.
F.eks. skal modellen ofte også laves i en ”flad” version for at en texture artist kan ”male” på den – lidt ligesom, når et fladt stykke stof bliver klippet ud fra et mønster for at blive til et stykke tøj.
Det er en stor fordel, hvis modelling artisten har indsigt i alle processerne omkring arbejdet med modellerne, da modelling artistens arbejde også er et teknisk puslespil, der skal gå op.

Hvad skal man være god til som
Modelling artist
?
Anatomi
Have indsigt i menneskers og dyrs anatomi for at kunne lave troværdige modeller af dem.
Rumlig forståelse
Kunne forstå og matche former og proportioner i 3D og være god til at oversætte 2D-illustrationer og konceptskitser til en 3D-form.
Koncept og design
Være dygtig til at designe og formgive uden at miste udgangspunktet, da 2D-illustrationer og konceptskitser ofte skal tolkes for at blive til en 3D-form.
hvordan bliver man
Modelling artist
?
Der er flere veje ind i jobbet som modelling artist. Jobbet kræver stor praktisk erfaring med at lave digitale 3D-modeller og karakterdesign. Det er også essentielt at have indsigt i arbejdsgangene inden for 3D-animation eller VFX. Mange har en uddannelse inden for animation eller VFX, men der er også nogle selvlærte i branchen, som har erfaring med faget gennem øvelse og praktisk arbejde.
Uddannelser
Der er mange forskellige måder at få de kompetencer og den øvelse, jobbet kræver. Her er nogle af de uddannelser i Danmark, som er mest direkte relevante.
Gør det selv!
En måde at få øvelse og erfaring med jobbet er ved selv at give sig i kast med det eller hjælpe andre.
På Filmværkstederne kan du deltage i kurser, få vejledning og søge om støtte til egne produktioner, ligesom du kan møde andre med samme interesser som dig og tage dine første skridt ind i branchen.